Oscar-Koorts

Vannacht de Oscars.

Ik heb mijn best gedaan zoveel mogelijk te zien tot gisteren. Ik heb in ieder geval alle genomineerden voor beste film, en alle genomineerden voor beste documentaire gezien. Voordat ik aan mijn voorspellingen toekom wil ik even opmerken dat ik het opmerkelijk vindt dat er dit jaar heel veel films, gebaseerd op waargebeurde verhalen zijn genomineerd voor een oscar. American Sniper, The Imitation Game, Selma , The theory of everything, , Wild, allemaal films gebaseerd op ware gebeurtenissen. Maar goed , mijn voorspellingen voor de, naar mijn smaak belangrijkste Oscars zijn:

Beste Film : The imitation Game , al kan ik me niet voorstellen dat American Sniper het niet wordt

Beste Mannelijke hoofdrol : Steve Carell voor Foxcatcher. Indrukwekkende acteerprestatie, en voor mij volkomen onverwacht

Beste Vrouwelijke Hoofdrol : Close call tussen Rosamund Pike in ‘ Gone Girl’ en Reese Whitherspoone’ in ‘ Wild, maar uiteindelijk wint Reese, vanwege het mooie naturel spel, en de gruwelijk symphatieke film, die mij het meest van alle films aanspreekt.

Beste Mannelijke bijrol : Twijfel tussen Edward Norton voor Birdman, en Mark Ruffalo voor Foxcatcher………mmmmmm Mark Ruffalo !!!! vertegenwoordigt voor mij toch het nieuwe acteren. Zo naturel gespeeld, zo echt.

Beste vrouwelijke bijrol : Dan gaat het tussen Keira Knightley voor imitation game en Laura Dern voor ‘ Wild” , maar dan na heel lang twijfelen sla ik toch door naar Laura Dern. Haar rol is niet zo groot, maar wel van doorslaggevend belang voor de film. Als ik haar in deze rol vergelijk met de rol die ze pak em beet speelde in Jurrasic Parc, nou dan is wel duidelijk hoe deze actrice zich ontwikkeld heeft. Ze is fabelachtig in de rol van moeder van Rheese, al heeft ze weinig tekst.

Beste regie. Die zal ongetwijfeld naar Boyhood gaan, de meest overschatte film van afgelopen jaar vind ik. Mijn keuze zou zijn : The Imitation game : Morten Tyldurn

Beste Documentaire : Zonder enige twijfel , en ik kan me niet voorstelen dat de Academy het daar niet mee eens is: het majesteuze ‘ Virunga ‘ Een documentaire als een speelfilm die mij totaal overrompeld achterliet. Gaat dat zien !

Ok, als toegift, beste music score :Interstellar van Hans Zimmer, gewoon omdat het kan.

Geef een reactie

