Waarom niet gezellig met zijn allen naar de Canarische Eilanden ?

Ik ben het niet altijd automatisch eens met tweede kamerlid Pieter Omtzigt, laat staan dat ik altijd enthousiast wordt van de mening van Geert Wilders op het 140 teken medium, maar vanochtend, na het breaking news over de ongelooflijke actie van voetbalclub Vitesse, kan ik het met beide heren alleen maar eens zijn. Natuurlijk mag een  voetbalbedrijf als Vitesse helemaal zelf weten waar ze hun wintertraining willen afwerken, al gaan ze naar Noord-Korea, dat moeten ze vooral zelf weten. Echter dat publieke verontwaardiging je dan ten deel valt, dat is dan ook wel weer begrijpelijk.

vitessearabisch

 Ik vind het eigenlijk vooral onbegrijpelijk, die actie van Vitesse. Ik vraag me af wat een Nederlandse voetbalclub doet besluiten om haar training off all places in de VAE te willen afwerken.

Welke overwegingen hebben trainer  Peter Bosz en technisch directeur Mohammed Allach gehad die hun hebben doen besluiten om naar Abu Dhabi te gaan ? Daar heb ik Vitesse nog niet over gehoord. Waarom niet gezellig met zijn allen naar de Canarische Eilanden ? Daar is het ook lekker weer om te trainen. Welke pluspunten heeft Vitesse toegekend aan de trainingsstage in de VAE ? Iedereen weet toch, of hoort te weten als je naar de VAE , of welk ander land in het midden Oosten for that matter, dat je dan geen Israëlisch stempel  in je paspoort moet hebben staan. Je mag dan gewoon niet binnen. Laat staan dat je een Israëliër als speler in je team hebt. Dom dus van Vitesse, heel dom. Blijft voor mij echt de vraag staan WAAROM je als club nu juist daarheen wilt gaan ?

Overigens staat op de website van Vitesse een melding van 22 November, waarin al staat aangekondigd dat ze naar de VAE  gaan. Nu ze gisteren zijn vertrokken, komt vandaag naar buiten dat  Mori ‘ op het laatste moment’  niet mee mocht.  Onzin lijkt me dat. Ik denk dat het trainingskamp in Abu Dhabi gewoon geboekt is, en dat er gewoon gezegd is dat voetballen tegen Hamburger SV met van Marwijk en Rafael v.d. Vaart ( ) gewoon zwaarder weegt dat  het belang om als club in zijn geheel aan te treden. Dus , jammer dan voor Mori.

Vitesse zegt via een woordvoerster dat ze een sportclub zijn, die zich niet bezighouden met politiek. Dat is natuurlijk een onzinverhaal, want het is een feit dat als je hetzelf al niet doet, dat dan in ieder geval het land waar je heengaat dat dus wel doet. Daardoor moet je als club dus in ieder geval kiezen om dit te accepteren of niet.

Vitesse kiest er dus voor om dit accepteren. Inmiddels wordt ook al als verzachtende omstandigheid aangemerkt dat de speler  Dan Morin zelf heeft aangegeven dat het team vooral moet gaan. Ja dat haalt je de koekoek. Ik zou het als Israëliër ook echt helemaal niet erg vinden dat ik niet naar de VAE hoef te gaan. Wel zo veilig. Laat de rest maar gaan.

Over de rest gesproken……Het is maar te hopen dat er geen vrouwen in de begeleidersgroep zitten, of een homo in de spelersgroep. Op homoseksualiteit staat in de VAE  de doodstraf, en vrouwen en mannen worden strikt gescheiden. Het lijkt mij sterk dat er in die hele groep die het elftal begeleidt geen homo of lesbienne zit.  Hoe zou die zich nu voelen ?

Als we het over Sotchi hebben , heeft iedereen wel een mening over de anti homo wetten van Putin, en vraagt men zich openlijk af of Ireen Wust wel moet gaan. In de VAE  staat de doodstraf op homoseksualiteit. Ik bedoel maar.

Dan+Mori

Bottom line is natuurlijk dat Vitesse inderdaad een bedrijf is, dat helemaal zelf moet weten waar ze zaken doen. Als ze dat in de VAE willen doen, met een sportfaciliteit die voornamelijk gefinancierd wordt door Mubadala, een investeringsmaatschappij van de overheid, dan mogen ze dat zelf weten. Dat ze dan de keuze maken om hun Israëlisch spelers daarvoor aan de kant te zetten, soit..het is hun keuze.

Ik zou als ik Dan Mori was mezelf behoorlijk in mijn taas getast voelen, en wellicht eens gaan nadenken of Vitessewel echt mijn club is.

Geef een reactie

