CD recensie ‘ Lighting Bolt’ Pearl Jam

 

Ik heb nog nooit een cd recensie geschreven, voelde ook nooit dat ik dit wilde of moest doen, tot nu.

Ik voel gewoon de urgentie om mijn enthousiasme  over de nieuwe cd van Pearl Jam met de wereld te delen.

Waarom ? Ik kan er geen fatsoenlijke verklaring voor geven. Ondanks dat ik ooit getuige was van een van de meest beroemde optredens van Pearl Jam , dat op het Pinkpop festival  in 1992 was ik tot nu toe niet een fan, of bezat ik ook maar een cd van de band uit  Seattle.Ik wist natuurlijk wel dat  Eddie Vedder een meer dan gemiddeld getalenteerd zanger is, en ik heb genoten van zijn filmmuziek voor “ Into the Wild’ , maar nu heeft Pearl Jam voor elkaar gekregen wat ik niet meer voor mogelijk had gehouden.Ik had niet kunnen hopen dat ik op mijn 47ste, als oude rocker opnieuw  zo enthousiast zou kunnen worden voor een nieuwe rockrelease als dat ik voor het laatst was bij de release van ‘ Throwing Copper’  van Live, nu ook alweer 19 jaar geleden.

pearljamlightningboltwide

Maar het is dus zover . De nieuwe Pearl Jam getiteld ‘ Bold Lighting’  doet mij weer luchtgitaar spelen, en meezingen. Ritmisch op de tafel tappen en in de auto uit de bol gaan. Een ouderwets goede rock cd , met een fenomenale Vedder die ons alle mogelijkheden van zijn stembanden laat meemaken. Van zwaar ritmisch rockend tot fluisterzacht, bezwerend niet te evenaren. Eddie Vedder tilt Pearl Jam op deze cd over zichzelf heen, en geeft ze, nu definitief een plek bij de allergrootsten van de rock.

De cd kent naar mijn mening geen enkel zwak moment. Als ik dan toch twee favoriete nummers zou moeten aanwijzen dan zeker het openingsnummer : ‘ Getaway’ .

Zo moet rock zijn. ‘ Making love like a lizard’  zingt Eddie Vedder terwijl zijn stem zich als een hagedis om de hoekige, drijvende beat slingert en hem onderwerpt. Ik kan niet wachten op een concert waarbij dit als openingsnummer de zaal in zal worden geslingerd.  

Het tweede nummer was de eerste single van dit album : Mind your Manners’ , waarop Eddie gedreven door de dampende rockmachine achter hem als een moderne 21ste  eeuwse versie van Jim Morrison tekeer gaat. Mijn god wat een stem, wat een drive, wat een power wat een rock. Fenomenaal gewoon.

Jullie merken het, ik ben niet een beetje blij met deze cd, maar heel erg blij

Rock is back !

Zo gaat de cd maar door, zonder enig zwak moment te kennen. Maar Eddie cs bewaren het absolute hoogtepunt voor het laatst. Moe en voldaan van zoveel goeds zijg je neer in een stoel om het laatste nummer over je heen te laten komen.

‘ Future Days’  is wederom een showcase van de waanzinnig goed zingende Vedder op deze cd.

Dit is een cd voor alle mannen van mijn leeftijd, die eigenlijk de hoop hadden opgegeven dat de rockmuziek nog bestond. Er waren nog wel bands die vonden dat ze rock maakten, maar de ‘ begeisterung’  was toch al heel lang weg overal.

PearlJam-new-FULL-2013

Nu ,met deze cd is de rockmuziek als een phoenix uit de as herrezen en bewijst ze er nog steeds toe te doen.

Voor al mijn leeftijdgenoten. Als er ooit een bindend luister/koop/downloadadvies moet zijn, dan is dit het moment. Twijfel niet.

‘ Lighting Bolt’  van Pearl Jam is de beste rock cd van de laatste 20 jaar

 

Geef een reactie

